Pedagogisch doel van Noach
Liefdevolle zorg voor ieder kind in een rustige, sfeervolle omgeving waarin niets aan het toeval is overgelaten: smaakvolle inrichting met uitsluitend natuurlijke materialen, topkwaliteit spelmateriaal, mooie warme kleuren, een boeiende buitenruimte met veel groen, biologisch eten en vooral: aandacht voor ieder kind.
Een samenhangende visie op ontwikkeling
In de opvoeding van kinderen kom je voortdurend voor keuzes te staan en moet je beslissingen nemen. Hoe duidelijker het pedagogische kader is waarbinnen de beslissingen worden genomen, hoe minder kinderen te maken krijgen met de wisselende persoonlijk gekleurde pedagogische inzichten van de leidsters.
Onze pedagogische uitgangspunten zijn ontwikkeld op basis van de antroposofische inzichten in de ontwikkeling van kinderen in hun eerste vier levensjaren. Ze vormen de basis voor de identiteit en de kwaliteit van de opvang in Noach. Deze pedagogie biedt de mogelijkheid om de verschillende fasen in de ontwikkeling van het kleine kind in een onderlinge samenhang te plaatsen. De opvoedkundige keuzen kunnen vanuit die samenhang worden gemotiveerd. Het pedagogisch team kan over de gemaakte keuzen onderling en met de ouders communiceren.
Pedagogische kernwaarden
- Respect voor de eigenheid van ieder kind
- Goed kijken naar kinderen
- Rust en ritme
- Ontwikkeling van de zintuigen
- Aandacht voor aard en aanleg
→ Lees verder